Spam referrals is google analytics
Underlige henvisninger i GA-rapport

Websiteejeres brug af Google Analytics (GA) er under kraftig ‘beskydning’ fra en ny type spam: Referral Spam. Det er ikke egentlig trafik, men kun registreringer i GA lavet for at få dig som analyse-kigger til at følge efter dem hen på det opgivne websted – SPAM!

Men selvom om man kan lade være med at gå til webstedet, så ødelægger den efterhånden relativt store mængde ubrugelig data det overordnede billede. Vi kan ikke længere bruge vores data til noget.

Når de ti største henvisere som vist i billedet her ved siden af er spam, så er den liste ikke meget bevendt.

Løsningen har hidtil været at indsætte enten begrænsninger i .htaccess eller opsætte filtre i GA.

Men der er ganske enkelt for meget til at det er anvendeligt. Der skal opsættes filtre for hver enkelt visning, og sidder man nu med flere websteder, man skal holde styr på, så er det pludselig blevet en kæmpeopgave.

For der kommer hele tiden nye adresser til og de skal så tilføjes hvert enkelt filter, på hver enkelt visning – for hver enkelt websted.

Lav en ren visning uden filter

Når du laver denne type filtre i GA, så fjerner du data fra systemet – og det kan ikke genskabes. Du skal derfor starte med at lave en ny visning for hvert enkelt websted, som du ikke sætter noget filter på.

Du kan jo kalde den “Uden filter”…

Her er løsningen

Min jagt på en løsning bragte mig forbi et redskab der ser ud til løse det. Det er nemt at bruge, indsætter alle filtrene (dog kun en visning ad gangen) og kan opdatere dem senere hen.

Det er bare smart!

Find det her: http://www.simoahava.com/spamfilter/

OBS: Brugen af dette redskab er på egen risiko og regning!

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.