De officielle regler per 1/6 2015:

Promoveringer

  1. Hvis du bruger Facebook til at kommunikere eller administrere en promovering (f.eks. en konkurrence eller sweepstakes), er du ansvarlig for, at den kørte promovering overholder reglerne, herunder:
    1. de officielle regler
    2. tilbudsbetingelser og krav til berettigelse (f.eks. alders- og bopælsrestriktioner)
    3. overholdelse af gældende love og regulativer, som promoveringen og alle tilbudte præmier i forbindelse hermed er underlagt (f.eks. tilmelding og indhentning af nødvendige lovmæssige godkendelser)
  2. Promoveringer på Facebook skal indeholde følgende:
    1. En fuldstændig frigivelse af Facebook for hver deltager.
    2. En bekræftelse af, at promoveringen på ingen måde er sponsoreret, støttet, administreret af eller forbundet med Facebook.
  3. Promoveringer kan administreres via sider eller i apps på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser må ikke bruges til at administrere promoveringer (f.eks. er “del på din tidslinje for at deltage” eller “del på dine vens tidslinje for at få ekstra lodder” og “tag dine venner i dette opslag for at deltage” ikke tilladt).
  4. Vi hjælper dig ikke med administrationen af din promovering, og du accepterer at bruge vores tjeneste til at administrere din promovering på eget ansvar.

Den korte version

  • Du skal overholde gældende regler og lovgivning for markedsføring
  • Du må ikke stille krav om deling af konkurrencen
  • Du må ikke stille krav om tagging af andre på billede eller i kommentar
  • Du må ikke stille krav om ’Synes om’ på siden
  • Du skal gøre det klart at Facebook intet har med konkurrencen at gøre
  • Du må gerne kræve at deltagerne kommenterer eller liker konkurrencen.

Den uddybende version

Reglerne har som udgangspunkt 2 mål: For det første skal de ligestille alle deltagere, for det andet skal de mindske mængden af uønsket spam.

Konkurrenceudbyder vil som oftest gerne nå længere ud og med delinger forøges rækkevidden gratis. Men samtidig dukker konkurrencen op hos brugere, der ikke har nogen interesse i produkt/producent overhovedet – og det bliver i stedet til en negativ opfattelse af produkt/producent. Det er hverken godt for udbyder eller brugerne.

Facebook vil ikke forbindes med konkurrencen, derfor er det vigtigt at gøre tydeligt opmærksom på det. Du kan eventuelt bruge denne formulering:

“Denne konkurrence er hverken sponsoreret, støttet eller administreret af, eller associeret med Facebook. Ved afgivelse af tilladelser og informationer, gives disse til [VIRKSOMHED], ikke til Facebook.”

”Synes om”

Her bliver det måske lidt indviklet, for her der flere elementer involveret. Det kan nemlig både dreje sig om siden og om det enkelte indlæg (konkurrencen).

Men hold tungen lige i munden, så er det faktisk ikke så svært at hitte rede i.

Du må IKKE stille krav om at deltagerne skal ”Synes om” siden. Den er nemlig ikke nødvendigvis interessant for andre brugere, og de kan derfor opfatte det som spam i deres nyhedsstrøm.

Du må GERNE stille krav om at brugerne ”Synes om” opslaget, da det her er selve konkurrencen, der bliver markedsført.

Det samme gælder for kommentarer.

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.