WordPress er gratis og Open Source – og dermed åbnes der åbenbart op for den følgeslutning, at alt vedrørende WP (temaer, plugins, support) også bør være gratis. Det forstår jeg ikke, og er grundlæggende uenig!

Jeg bruger adskillige plugins, der er betalingsplugins: WP Rocket, Elementor, WPML, div WooCommerce-plugins mm. Og det gør jeg fordi de simpelthen er den bedste løsning for både mig og mine kunder.

Læser man indlæg i diverse fora, så støder man ofte på personer, der søger en løsning på en bestemt problemstilling, en gratis løsning vel at mærke. Og søger man efter WP informationer på interwebbet, så møder man også hurtigt titler som 12 Gratis Plugins eller The Best Free WP Forms.

Men prøv lige at stoppe op en gang og tænk dig om.

  • Skal det nødvendigvis være gratis?
  • Bliver det bedre af at være gratis?

I de tilfælde hvor du kan svare ‘ja’ til begge, så læs lige lidt mere. Måske mine argumenter kan få dig til at tænke lidt anderledes.

Betal for udvikling

Jeg har i den tid, jeg har arbejdet med Open Source set mange projekter dø en stille død. Som regel fordi udviklerne ikke længere havde noget incitament til at fortsætte (de skulle ikke længere selv bruge det) eller det overhalet af andre produkter med nye funktioner.

Uanset årsagen er det problematisk at skulle skifte et modul ud. Det er ikke altid at man kan overføre eksisterende data og det rokker ofte layoutet.

Et nyt produkt har en masse smarte funktioner, men er ofte besværligt at arbejde med for mange brugere – det er ganske naturligt. Efterhånden som flere brugere kommer med input, kan mange af besværlighederne fjernes og brugen bliver mere og mere strømlinet. Men kun hvis der fortsat er udvikling.

Hvis jeg opdager en fejl i et plugin eller en konflikt med noget andet, så skriver jeg til udvikler og gør opmærksom på det. Ved gratis plugins får jeg som oftest et hurtigt “tak for hjælpen” og “jeg ser på det ved lejlighed”. Det kan gøre at jeg er nødt til at droppe det ene element i konflikten, for jeg kan ikke vente en måned på en løsning. Det er dyr tid, spildt på noget der ikke giver nogen funktion.

Ved betalte plugins har jeg en forventning om, at der dels bruges mere tid på at teste, dels rettes fejl, hvis de bliver rapporteret. Og som oftest lever de op til den forventning.

Få brugbar support

De gratis plugins er ofte gør-det-selv produkter, hvor det forudsættes at brugeren “kan selv”. Er der problemer kan det være svært at få hjælp – hvis der overhovedet er nogen support.

Hvis du ikke kan få hjælp, så risikerer du at skabe problemer for dig selv ved at bruge plugin’et forkert. Eller måske endda åbne for sikkerhedshuller.

Det gælder ikke alle, der findes også eksempler på gratis plugins, hvor supporten er sublim. Men det er undtagelser.

Hvor meget koster det?

Prisen på et plugin svinger meget: fra måske $5 om året til $150 om måneden. Det kom helt an på kompleksiteten af det enkelte plugin.

Et godt eksempel kan fx være cache. Jeg har tidligere brugt en kombination af WP Supercache og Autoptimize, men er skiftet til WP Rocket. Det er jeg fordi det er mere effektivt og samler flere funktioner, gør det lettere at opsætte – og giver langt bedre resultater.

Dette lille super plugin koster den formidable sum af $49 om året. Det er ca. 310 DKK om året eller 26 DKK om måneden. Det er hurtigt hentet hjem i sparet tid. Hvis det samtidig giver bedre hastighed og dermed bedre placering i søgninger – så er det for dumt at lade være!

Er betalt så bedre?

Det havde været skønt at kunne svare ja, men så nemt er det ikke.

Jeg har i mange år brugt Yoast SEO i betalingsversionen, men det er simpelthen blevet for dyrt. Derfor kiggede jeg efter et alternativ – og det bedste viste sig at være et gratis plugin! Det bliver det nok ikke ved med at være, men så er jeg klar til at betale for det.

Der findes også rene scam-produkter, hvor nogen tager et gratis produkt, sætter deres eget navn på og tager penge for det. Det er ikke ulovligt (opensource), men det er dybt problematisk. Derfor skal du altid se dig godt for og spørge om andre har erfaring med det.

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.