Google Analytics tilpasninger
Her er en liste over de tilføjelser rettelser, jeg ofte laver til mine oversigter i Google Analytics.
Det er mest en huskeseddel til mig selv, men du er velkommen til at gøre brug af den. Har du spørgsmål, er du velkommen til at stille dem her. Og jeg hjælper også gerne med opsætning – mod betaling.
Fbclid i visninger
Generer det dig at se en masse linjer med fbclid=xxxxxxxxx?
Fylder de op i din statistik og mudrer billedet?
Der er heldigvis en nem måde at fikse det problem på!
Hvad er fbclid?
Det er en parameter (Query Parameter), som Facebook tilføjer udgående links og en forkortelse af “Facebook Click Identifier”. Det er en identifikator på, præcist hvilket link på Facebook, der er blevet klikket på.
De fylder op i min statistik – og hvad værre er: de udskiller ellers ens data i flere individuelle elementer og giver derfor et mindre brugbart billede af trafikken til webstedet.
Hvordan fjerner jeg FBCLID fra Google Analytics?
Det er ret nemt at sortere dem ud af visningerne og fordelen ved denne metode er, at vi ikke fjerner dem. Vi beder bare Analytics ignorere den parameter i alle visninger.
Vær opmærksom på, at ændringen gælder kun fremtidige data. Analytics giver ikke mulighed for at påvirke, redigere eller slette allerede indsamlede data på den måde. Så ændringen vil først have indvirkning på de data, der indsamles fremover. Og derfor vil du heller ikke se nogen ændring med det samme.
Så lad os få lavet den ændring med det samme, så vi kan få glæde af den.
ℹ
TIP: Inden du går videre, så vil jeg anbefale at du opretter en visning uden filter på. Det er helt almindelig ‘best practice’, som alle bør følge.
Det eneste du skal gøre, er at gå ind under Admin -> View Settings (Visninger) og under Exclude URL Query Parameters tilføje “fbclid”. Hvis du allerede har parametre stående, så lad dem blive stående og nøjes med at tilføje den nye parameter til denne komma-separerede liste.
Så nemt er det! Men altså, du kan først se det på fremtidige data, så lad være med at gå i panik over at du ikke lige kan nogen forskel.
Kombiner versioner af Facebook for bedre overblik
Kombiner henvisninger fra Facebook for bedre overblik, fx lm.facebook.com, l.facebook.com og m.facebook.com.
Hvis du bruger Facebook til at drive trafik til dit websted og Google Analytics til at overvåge den trafik, så er der har du garanteret også set flere henvisninger fra domænerne l.facebook.com, m.facebook.com eller lm.facebook.com.
De er bare Analytics måde at håndtere henvisninger internt. Men de har ingen værdi for dine data. Tværtimod, for de splitter din Facebook trafik ud i flere segmenter, hvilket går det svære at overskue effekten af dine kampagner.
ℹ
TIP: Inden du går videre, så vil jeg anbefale at du opretter en visning uden filter på. Det er helt almindelig ‘best practice’, som alle bør følge.
Hvordan kombinerer jeg Facebook links til en visning?
Facebook bruger disse subdomæner:
- l.facebook.com
- lm.facebook.com
- web.facebook.com
- mobile.facebook.com
- touch.facebook.com
De bruger flere, men de har andre funktioner og derfor vil vi inkludere dem i denne sammenlægning.
For at sammenlægge trafikken, skal du oprette et “search and replace” filter.
Gå til Admin, kolonnen View og find Filters.
Klik på +Add Filters og navngiv det fx “Facebook, kombineret”.
Vælg Custom og Search and Replace.
Under Filter Field, skal du vælge Campaign Source.
Search skal være ^(m|lm|mobile|l|web|touch)\.facebook og i Replace skriver du facebook.
Hvis du klikker på Verify, hvis du få vist en tabel, der viser effekten på de indsamlede data.
ℹ
BEMÆRK: Hvis du får beskeden “This filter would not have changed your data”, så er det ikke det samme som at det ikke virker. Det betyder bare, at der ikke var noget i testdata, der ville blive påvirket.
ellegaard
Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.