Der er lidt logik i det, men det er den helt forkerte konklusion. For man kan nemlig GODT sælge produkter på de sociale medier, det skal bare gøres på en anden måde.

Og spørgsmålet er, om ikke også man kan sælge flere produkter ved at overføre den nye metode til de traditionelle medier også.

Det handler om de gode historier

Du skal sælge ved at fortælle historier. Om virksomheden, om produktet, om fordelene for kunden.

Hvor er de gode historier i din virksomhed? Det er det, det hele handler om: gode historier. Og hvor de er, er helt forskelligt fra virksomhed til virksomhed.

De gode historier defineres i spændingsfeltet mellem målgruppe, produkt og værdier i virksomheden. Historierne skal vise hvordan produktet er rundet af værdierne, men i et tale- og billedsprog, der taler til målgruppen.

Og desværre er det ofte utroligt svært at se, hvor de gode historier er i den virksomhed, man selv sidder i.

Talemåden “Man kan ikke se skoven for bare træer” passer ganske glimrende her. For det kan være svært at se, hvordan noget i en helt almindelig hverdag kan være en god historie: “Her sker jo ingenting?”

Derfor har jeg i perioder fungeret som historiedetektiv for virksomheder, der ikke selv kunne finde de gode historier i dagligdagen. Men efter typisk ½ års vejledning, så er de i stand til selv at finde og genkende de historier, der giver værdi for læserne og skaber de gode kunderelationer.

Denne guide giver dig et bedre udgangspunkt for selv at kunne se, hvor historierne er gemmer sig.

Du skal sælge historier 1
Der gemmer sig god historier overalt

6 steder historierne kan gemme sig

Det kan i første omgang være en hjælp at kigge lidt fokuseret efter bestemte typer historier:

  • Nyheden
    Typisk den letteste at kende: der er rent faktisk sket noget nyt!
  • Succeshistorien
    Alle vil gerne være en del af en succes: en stor ordre, tilfredse kunder, præmieret produkt
  • Bestyrelseshistorier
    Godt regnskab fremlagt, ny leder
  • CSR
    ‘Vi gør noget godt for andre’
  • Den interne
    Lidt sladderagtigt, men på den sjove måde
  • Den skæve
    Har ikke nødvendigvis noget med virksomhedens normalområde at gøre, men er stadig en god historie

Grupperne er ikke eksklusive, så en historie kan sagtens høre hjemme i flere forskellige kategorier – det gør den bare endnu mere relevant at få ud. Lad mig beskrive dem lidt mere indgående og måske komme med et par eksempler, så du lettere selv kan finde dem.

Nyheden

Den gode nyhed, den kan de fleste godt finde af sig selv. Det er her, hvor din virksomhed eller dine medarbejdere gør noget nyt, noget I ikke har prøvet før.

Men ofte bliver den ikke brugt, da det “jo ikke er interessant for andre”. Og måske er det rigtigt, men har du så noget bedre at fortælle? Hvis ikke, så er det her din nyhed for i dag!

Det må meget gerne være noget af det, der foregår omme “bag tæppet”. At I har fået en ny maskine, der kan noget fantastisk; eller at I med nye teknikker har skåret tid af produktudvikling.

Det må gerne være nørdet, det gør ikke noget. Det begrænser målgruppen, men dem du rammer, rammer du til gengæld så meget bedre.

Succes

Igen, nem at spotte. Det er her, hvor du er klar til at råbe det udover hustagene, noget der er værd at prale med. Fortæl om rejsen fra målet blev sat, over de svære udfordringer, frem til det endelig blev nået.

Og drop så lige janteloven, den kan vi ikke bruge til noget – tværtimod.

Succesen i forretningen smitter i modtagernes hoved af på dit produkt. Hvis du er en succes, så er dit produkt sikkert også.

Bestyrelsen

Her er alle de nyheder, der hører under bestyrelsen. Og som typisk vil gøre sig bedst på Linkedin.

Det kan handle om årsregnskab, bestyrelsesposter, ledelse og visioner. Alt det, der kommer ind over bestyrelsens bord.

Men det er også interessante nyheder for andre end bestyrelsen. Det kan være investorer, leverandører, medarbejdere – men også kunderne kan være interesseret. Måske fordi det kan skabe billedet af en solid virksomhed, måske fordi vi alle gerne vil være en del af en succes.

CSR

CSR er en forkortelse for Corporate Social Responsibility – også set som Corporate Sustainability and Responsibility – er ofte blevet oversat til virksomhedernes sociale ansvar og en række andre tilgrænsende betegnelser.

Her er historierne om det gode virksomheden gør: miljøbevidsthed, grønt regnskab, frivillighed, brug af fleksjobbere osv. De steder hvor virksomheden påtager sig et socialt ansvar og er med til at gøre en forskel uden i første omgang at skele til profitten. At CSR så ofte kan ses positivt på bundlinjen alligevel, det er en anden sag.

Den interne

Det er en lidt sværere gruppe, hvor resultatet ofte er knald eller fald: enten rammer du en god historie, der giver genklang blandt dine følgere – eller også giver historien intet.

Som oftest giver det mening at rette denne type opslag mod egne medarbejdere. De forstår bedre det interne og vil være lettere til at dele/like. Og når de har jeg gjort det på den ene interne, er der større sandsynlighed for at de gør det på et andet opslag.

Den skæve

Ikke-nyheden, onkel-humor, virker den? Som med den interne, så ved man det aldrig før det er sendt derud. Men nogle gange virker det altså bare.

Som trælasthandlen, der har fået ‘træstammer’ til eftermiddagskaffen. Fugleklatten på vinduespudserens rude.

Det vigtigste at huske

Uanset om det nu er den ene eller anden type historietype, du vælger – så er det vigtigste, at du skriver noget!

Disse grupper er kun ment som en måde at pege på områder, hvor der måske gemmer sig en eller flere gode historier. Du skal afsætte tid til at skrive ellers sker det ikke. Og du skal bruge den nødvendige tid på at gøre det ordentligt.

En professionel historieskriver er også en mulighed, og de skriver historien bedre end du selv kan. Men DU skal finde og præsentere de gode historier, også selvom du får andre til at skrive dem.

Historien skal stadig skrives og afleveres, ellers har det ingen effekt.

God historiejagt.

Venlig hilsen

Morten, historiedetektiv

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.