Vil du gerne have noget mere engagement på facebook? Få dine følgere til at reagere, føle noget, kommentere?
Så er her nogle gode tips til at sparke lidt mere aktivitet ind i dine uengagerede brugere.
Stil et spørgsmål
Hvordan starter man en konversation? Man stiller et spørgsmål!
Det behøver ikke være sværere end det: “Kommer du her tit?”- selvom du nok bør udvide repertoiret lidt, hvis du vil have meningsfuld og engagerende konversation.
Du beder jo om en reaktion med dit spørgsmål. Hvis dine følgere kan svare på spørgsmålet med det samme, så har du ramt rigtigt. Og hvis du kan finde noget der er så provokerende, at de nærmest er nødt til at svare på, så har du lavet guld. Rent engagementsmæssigt i hvert fald.
Det kan fx være:
- Specifikt: Hvad er din favorit…?
- Tips: Hvordan bruger du…?
- Events: Hvem skal med til…? Hvem var med til…?
- Tidspunkt: Idag er det… , hvad har du tænkt…?
Bed dem træffe et valg
Et spørgsmål giver svar, men bed dem træffe et valg, så er der endda chance for dialog.
Bed dine følgere om at vælge mellem to muligheder. Det må meget gerne være en del af en designproces, så de føler sig som værende med i udviklingen, samtidig med at du styrker dit brand.
Bed dem vælge side, vælge en favorit, træffe en beslutning Hvis det er lidt provokerende er chancen dialog mellem brugerne langt større. Men vær opmærksom på trolls. Du må gerne udfordre dem, men hold dig langt væk fra politik – og fodbold. Du vil gerne have engagement på Facebook – ikke indgå i skænderier.
Udgiv, når dine brugere er aktive
Det forskelligt, hvornår på dagen folk er på Facebook. Ja, nogen tjekker stort set døgnet rundt, men langt de fleste tjekker på bestemt tidspunkter. For nogle er det fordelt ud over hele dagen, for andre er det primært morgen eller aften.
Hvis du udgiver på tilfældige tidspunkter, så er risikoen for at blive begravet under alt muligt andet. Og alt det andet er spild af tid!
Brug Facebook Indblik til at få et overblik, hvornår der er størst chance for at ramme dit publikum.
Ved at vælge de enkelte dage kan du endnu bedre se, hvornår det giver bedst mening at udgive dit værdifulde og meget interessante indhold.
MEN! Inden du begraver dig alt for meget i statistikken, så vær lige opmærksom på, at ALLE har adgang til de her data. Derfor bliver der også udgivet flere opslag i de aktive perioder. Så ved at udgive sent om aftenen misser du måske nogle brugere – men til gengæld er konkurrencen fra andre udgivere langt mindre.
Så prøv dig lidt frem!
Billeder kan aktivere følelser
Et billede siger en hel masse, derfor er de gode at bruge. Vi afkoder lynhurtigt og ubevidst et billedes indhold og stemning.
Flere stats har vist, at opslag med billeder giver mere end dobbelt så mange reaktioner.
Det gælder især, hvis billedet hænger godt sammen budskabet og svinger med følelser hos brugeren.
Brug relevante billeder i høj kvalitet, gerne med klare farver. Det gælder jo om at fange og fastholde opmærksomhed.
Med værktøjer som Canva eller Adobe Express kan du nemt finde gode billeder – og supplere dem med tekst og forskellige effekter.
Inddrag andre brands
Der er ingen der siger, at du som brand kun må være på dine egne sider.
Indgå i dialog med både konkurrenter og samarbejdspartnere på DERES sider, og vær på den måde mere tilgængelig – samtidig med at du personliggør dit brand og dermed øger dine brugeres engagement på Facebook.
Men vær lidt varsom med, hvordan du indgår i dialogen, især med konkurrenter. Lidt sjove kommentarer er fint, men det virker lige modsat, hvis I ender i et skænderi eller mudderkastning. Hvis de sletter dine indlæg, så lad være med at blive sur. Find i stedet en anden konkurrent at snakke med.
Svar på kommentarer
Hvis dine fans kommenterer og du undlader at svare tilbage, så holder de ret hurtigt op med det. Og det er skidt.
Brug denne oplagte mulighed til at knytte dem endnu tættere til dit brand. Lidt humor er fint, men pas på med at gøre nogen til grin.
Kunder med kritik er faktisk dine bedste kunder, for de hjælper dig med at gøre dit produkt endnu bedre. Men kun hvis du er klar til modtage kritikken. Men det er som regel en god ide konsekvent at tage kritik over i en privat besked. Det kan jo være at du vil give kompensation pga en fejl eller lignende, og så er det bedst at andre ikke ser det.
Det kan også nedskalere en mulig konflikt på forhånd, hvis der ikke er andet publikum end dig og kunden.
Vis indhold fra fans
Hvis du har interesserede fans, så bed dem tage billeder af sig selv med dit produkt. Og brug det som indhold.
Det er en god måde at sætte gang i dialog og få dine brugere gjort aktive.
Lav evt en konkurrence og bed dem bruge et bestemt hashtag, så du kan lokalisere deres opslag.
Gå om bag scenen
Vi elsker – ELSKER – at se, hvad der foregår omme bag facaden. Uanset om det fra en produktionshal eller fra prøverne til en teaterforestilling.
Det er med til at give en bredere forståelse for produktet, samtidig med at lade dine brugere være en del af selve processen.
Hvis de personer, der er med til at lave produktet. Præsenter lagermedarbejderen, udvikleren, receptionisten. De er alle med til at skabe produktet, også selvom de ikke er i direkte kontakt med det til daglig. Og det skaber personlige relationer mellem kunder og brand og et bedre engagement på Facebook.
Hijack nyheder
Vær ikke bare bange for at hoppe med på vognen, hvis der sker noget i resten af samfundet, som spiller sammen med dit produkt. Kan du vinkle en nyhed til at inkludere dit produkt, så er du næsten sikker på god eksponering.
Hvis der findes en hashtag, der trender – og det passer på dit produkt, så sørg for at bruge det. Det kan give et større reach og bedre engagement.
ellegaard
Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.