Din hjemmeside er stadig vigtigst

I løbet af de seneste år har flere forskellige sociale medier kommer med muligheder for at skrive længere indlæg eller artikler: LinkedIN Pulse og Facebook notater for at nævne et par stykker.

Derfor kan du sikkert godt være  i tvivl om, hvor du skal skrive dine længere indlæg henne. For mig er det rimeligt nemt, for jeg vil have kontrol over mine data!

Du bestemmer over din hjemmeside

Det eneste sted, hvor du kan være bare nogenlunde sikker på, at du selv bestemmer over din information – det er på din egen hjemmeside.

Der betaler du for opbevaring og bestemmer (stort set) selv, hvad der skal ske af nye tiltag og hvad der skal fjernes. Det gør du ikke på andres platforme.

Hvis Facebook bestemmer sig for at slå mønt af deres brugere, så kan du intet gøre ved det. De bestemmer over alt indhold, også det som du har lagt op. Og hvis LinkedIN pludselig vil prioritere fransksproget indhold højere, så kan du heller ikke gøre noget ved det – det er bare ærgerligt.

Så du skal skrive dine indlæg, artikler eller hvad du skriver på den hjemmeside, som du selv bestemmer over.

 

Men hvad så med sociale medier?

Se, her kommer fidusen: du skal drive trafikken til din egen side.

Når du har skrevet dit ”long read” på din egen hjemmeside, så skal du tiltrække alle de interesserede fra sociale medier. Og det gør du ved at skrive små uddrag og så henvise til din hjemmeside for resten af historien.

Samtidig kan du vinkle lokkemaden – ’teaseren’ – efter publikummet. Det betyder, at du kan være mere professionel på LinkedIN og mere personlig på Facebook. Og fjollet på SnapChat fx

Det kan du gøre mere eller mindre sensationslystent. Men et godt råd er, at du afholder fra at bruge de værste click bait metoder, for læserne kan som regel gennemskue dem og bliver som oftest bare mere irriterede af det.

Har du for eksempel skrevet om behov for intimitet i børneinstitutioner og de udfordringer det kan give i forhold til frygt for pædofili, så kan dine opslag formuleres så de er interessante for institutionsledere, for pædagoger og andre professionelle eller for forældre.

Hver gruppe skal have denne problematik præsenteret på sin egen måde, men indholdet i artiklen kan godt være det samme.

Relancer dit indhold

En yderligere fordel er, at du kan genbruge dit indhold. En længere artikel indeholder måske flere forskellige emner og kan være aktuel for flere målgrupper. Men du kan ikke ramme dem alle med den samme lokkemad – og du skal lade være med at prøve.

I stedet laver du flere forskellige typer lokkemad, der er præcist målrettet de forskellige målgrupper. På den måde kan du endnu bedre tiltrække en bredere skare læsere.

”Ny vin på gamle sække”. Dette lille ordspil stod førhen for noget skidt, for hvis man hælder nylavet vin på gamle sække, så sprækker sækkene og vinen er spildt. Men i det her tilfælde kan vi faktisk godt gøre det.

For har du din artikel på din egen hjemmeside, så kan du tilpasse og udvide den efterhånden som indholdets relevans ændres. Og så kan du igen markedsføre denne artikel på sociale medier ved at sætte det ind i en aktuel kontekst.

Del det bare:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
ellegaard

ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og nørd. Har arbejdet med design og udvikling af WordPress-løsninger siden 2005.