I løbet af de seneste år har flere forskellige sociale medier kommer med muligheder for at skrive længere indlæg eller artikler: LinkedIN, Instagram og Facebook for bare at nævne et par stykker.
Derfor kan du sikkert godt være i tvivl om, hvor du skal skrive dine længere indlæg henne. For mig er det rimeligt nemt, for jeg vil have kontrol over mine data!
Du får lige de hurtige fordele, så du ikke behøver at læse det hele:
- du bestemmer
- du kan henvise FRA sociale medier
- du kan målrette SoMe opslag mod flere grupper
- dit indhold kan nemt findes igen
- du kan genbruge godt indhold
Og hvis det ikke har overbevist dig, så uddyber jeg de enkelte punkter med lidt flere begrundelser.
Du bestemmer over din hjemmeside
Det eneste sted, hvor du kan være bare nogenlunde sikker på, at du selv bestemmer over din information – det er på din egen hjemmeside.
Der betaler du for opbevaring og bestemmer (stort set) selv, hvad der skal ske af nye tiltag og hvad der skal fjernes. Det gør du ikke på andres platforme.
Hvis Facebook bestemmer sig for at slå mønt af deres brugere, så kan du intet gøre ved det. De bestemmer over alt indhold, også det som du har lagt op. Og hvis LinkedIN pludselig vil prioritere fransksproget indhold højere, så kan du heller ikke gøre noget ved det – det er bare ærgerligt.
Så du skal skrive dine indlæg, artikler eller hvad du skriver på den hjemmeside, som du selv bestemmer over.
Men hvad så med sociale medier?
Det kan virke så nemt at bruge Facebook som platform og så bare vise indhold herfra på webstedet. Men det er en rigtig dårlig ide på mange måder.
Se, her kommer fidusen: du skal bruge dem til at drive trafikken til din egen side.
- skriv en god artikel med indhold
- udgiv et uddrag på en anden platform
- tilpas den til en bestemt målgruppe
- henvis til den lange udgave på dit eget websted
Når du har skrevet dit ”long read” på din egen hjemmeside, så skal du tiltrække alle de interesserede fra sociale medier. Og det gør du ved at skrive små uddrag og så henvise til din hjemmeside for resten af historien.
Samtidig kan du vinkle lokkemaden – ’teaseren’ – efter publikummet. Det betyder, at du kan være mere professionel på LinkedIN og mere personlig på Facebook. Og fjollet på SnapChat fx
Det kan du gøre mere eller mindre sensationslystent. Men et godt råd er, at du afholder fra at bruge de værste click bait metoder, for læserne kan som regel gennemskue dem og bliver bare irriterede af det.
Har du for eksempel skrevet om behov for intimitet i børneinstitutioner og de udfordringer det kan give i forhold til frygt for pædofili, så kan dine opslag formuleres så de er interessante for institutionsledere, for pædagoger og andre professionelle eller for forældre.
Hver gruppe skal have denne problematik præsenteret på sin egen måde, men indholdet i artiklen kan godt være det samme.
Indhold drukner på sociale medier
De sociale medier bliver oversvømmet med indhold. Dels fra de kilder du selv vælger, dels fra betalt indhold i form af reklamer. Derfor har dine opslag en kort levetid her.
Artikler skrevet på dit eget websted kan derimod have en længere levetid, da de typisk bliver fundet via søgning eller anbefalinger.
Jeg har en artikel her på webstedet om brug af flere konti på Instagram, der for længst er forældet. Den er fra dengang, man kun kunne have en konto på sin Instagram-app – det er for længst ovre.
Men artiklen lever sit eget liv og får dagligt besøgende. Den er nu udbygget med en forklaring om baggrunden for den oprindelige artikel og links til gode værktøjer, men det burde stadig ikke tiltrække den mængde trafik.
En del trafik bouncer, men der er stadig nogle der kigger videre blandt det øvrige indhold, så det giver mening at have den liggende.
På samme måde kan en gammel artikel pludseligt få nyt liv på grund af en aktuel sag og så poster jeg links påny på sociale medier.
Relancer dit indhold
En yderligere fordel er, at du kan genbruge dit indhold. En længere artikel indeholder måske flere forskellige emner og kan være aktuel for flere målgrupper. Men du kan ikke ramme dem alle med den samme lokkemad – og du skal lade være med at prøve.
I stedet laver du flere forskellige typer lokkemad, der er præcist målrettet de forskellige målgrupper. På den måde kan du endnu bedre tiltrække en bredere skare læsere.
”Ny vin på gamle sække”. Dette lille ordspil stod førhen for noget skidt, for hvis man hælder nylavet vin på gamle sække, så sprækker sækkene og vinen er spildt. Men i det her tilfælde kan vi faktisk godt gøre det. Eller måske hælder vi i virkeligheden gamle vin på nye sække!
For har du din artikel på din egen hjemmeside, så kan du tilpasse og udvide den efterhånden som indholdets relevans ændres. Og så kan du igen markedsføre denne artikel på sociale medier ved at sætte det ind i en aktuel kontekst.
ellegaard
Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.