Find dit “hvorfor”

”People don’t buy what you do, they buy WHY you do it”

R0C7A5M4WBDet er en væsentlig pointe, sagt af forfatter, marketing- og mærkevareekspert Simon Sinek i hans TEDtalk.

Groft oversat bliver det til ”Kunderne køber ikke hvad du laver, de køber HVORFOR du laver det”.

Det hurtige – om end ikke politisk korrekte – svar må være, at vi gør det for at tjene penge. Men tjene pengekan vi gøre på så mange andre måder, så vi skal en tak længere ind i sjælen. Hvorfor er det lige præcis med det her produkt, du tjener dine penge?

”Hvorfor” beskriver kerneværdien i dit produkt; den værdi, der gør det mere værd end alt det andet, der bare ligner.

Så, helt ærligt: hvorfor gør du det?

Den danske foredragsholder/entertainer Niels Villemoes taler gerne om ledelse, og kommer i et af sine foredrag blandt andet ind på forholdet mellem ejer, produktion og kunde.

Der må ikke være for meget grineri, for:

  • hvis kunden griner, har de fået det for billigt,
  • hvis ejerne griner, tjener de for meget,
  • hvis produktionen griner, laver de for lidt.

Der er vel ikke nogen, der har det sjovt her, vel? Men faktisk burde vi alle grine mere!

Men hvis vi skal have kunden til at betale mere for en vare, så skal vi fortælle dem hvorfor. Hvorfor er din vare mere værd end de andres? Kan du argumentere for det, så er kunden også villig til at betale mere.

Her kommer dit ”hvorfor” ind i billedet igen. For her er der en merværdi, som

  • Ikke koster dig ekstra
  • Øger kundens glæde ved at købe
  • Øger din glæde ved at sælge

Den gode historie sælger

Lige som så mange gange før, så er vi tilbage ved historiefortællingen. Den gode historie sælger varen.

Historien om Louise, der rejser verden rundt og leder efter den helt rigtige kombination af appelsiner, for at finde den ultimative smag til din morgenjuice.

Historien om mama Rosa, hvis mand fylder hele hendes køkken med solmodne tomater, så hun kan lave endnu mere tomatsovs til din spaghetti.

Historien om den lille pige, der var så vild med at bage, at hun åbnede sin egen webshop med det bedste udstyr til at bage kager.

Det er ikke længere bare et produkt, men en del af et eventyr. Et eventyr, som vi mod en beskeden merudgift kan få lov til at være en del af. Det er patetisk, men tro mig: det virker!

Så der er overhovedet ingen grund til at vente længere. Sæt dig i din bedste stol med din favoritgift og find ind til essensen af dit ”HVORFOR”. Og gå derefter ud og sælg varen.

 

Del det bare:

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på email
ellegaard

ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og nørd. Har arbejdet med design og udvikling af WordPress-løsninger siden 2005.