Indlæg fra medarbejdere har dobbelt så stor effekt på sociale medier, som et tilsvarende indlæg udgivet af virksomheden!

Dyre konsulenter

50procent af ansatte skriver om arbejdsgiver

Gode dyr er rådne; man skal ikke kaste liden tue når man er et stort læs og brændt barn lugter ilde. Konsulenter kan masser af gode råd og tale øret af en vis person, men det er ikke altid at de er det bedste valg.
Man skal gøre det man er god til – og hyre professionelle, hvor man får mest ud af det.

Dine ansatte er sikkert for de flestes vedkommende allerede på sociale medier: Facebook, Instagram, LinkedIN osv. Nogen bruger det meget, andre kun sjældent. Men en (amerikansk) undersøgelse viser at 50% allerede nu skriver om deres arbejdsgiver på de sociale medier, så med det rette incitament kan de være med til at gøre jeres sociale markedsføring endnu mere effektiv, end den allerede er.

Eksterne konsulenter ved en masse og kan bestemt være en stor hjælp, når de bliver brugt rigtigt. Og sammen med dine ansatte kan de løfte jer til nye højder!

Men hvad nu, hvis…

Ja, skræmmescenarier er der nok af: fornærme en utilfreds kunde, tale grimt om virksomheden osv. Den risiko er der bare altid, uanset om du lader dine ansatte være en aktiv del af det eller ej. De kan stadig skrive noget slemt for egen regning, men med vejledning og undervisning bliver den risiko mindre.

Og selvom du forbyder dem at skrive noget om virksomheden, så kan de gøre sig uheldigt bemærket på så mange andre måder. De negative sider er altså få, så tag lige “ja-hatten” på og lad os kigge på de positive effekter.

Du vil gerne formidle et positivt billede af virksomheden og komme tættere på kunderne, for det skaber loyalitet. Du vil gerne videregive jeres holdninger og værdier, for de giver jeres varer merværdi.

Dine ansatte kender virksomheden ind og ud. Måske endda bedre end dig selv og i hvert fald bedre end eksterne konsulenter. De kan sætte ansigter på virksomhedens værdier og holdninger, og de kan fortælle de gode historier med overbevisning og indlevelse.

De er med andre ord, de bedste ambassadører du kan få – måske lige bortset fra tilfredse kunder.

De fem brugertyper

Den digitale indfødte

De er vokset op med masser af digitale teknologier og gadgets, og sociale medier er en uundværlig del af deres hverdag. De kommunikerer ubesværet med både venner og fremmede og har masser af erfaring med medierne.
Fokus: Mere på virksomheden holdninger/værdier, målet med at være på sociale medier og hvordan succeskriterier måles end på den tekniske side af det.

Teknologisten

De er muligvis ikke født ind i det digitale og internettet, men har lært sig selv at bruge teknologien.
Fokus: På de sociale medier virksomheden ønsker at prioritere og hvordan man engagere publikum her.

Den modvillige bruger

De er bekendt med de store og mest kendte platforme, men bruger dem ikke på en daglig basis.
Fokus: Undervises i mere avanceret brug af de medier, de kender i forvejen, samt hvordan de kommer i gang med de mindre kendte.

Nybegynderen

Denne gruppe er helt nye, når det gælder den digitale verden og sociale medier og har ikke evnerne eller sikkerheden til at agere frit.
Fokus: Lær brugerne at håndtere virksomhedens primære platforme og undervis dem i de vigtigste mål og målsætninger.

Den digitale modstander

Denne gruppe ser det digitale  som modstanderen og sociale medier som en døgnflue og i bedste fald spild af tid.
Fokus: Forklar, hvordan  og hvorfor virksomheden kan have gavn af dygtige digitale medarbejdere, og hvordan det kan forbedre deres egen arbejdssituation.

Du kan læse mere om emnet på LinkedIn Research Reveals Why Your Employees’ Voices Matter on Social

Kontakt mig for mere information

Kontakt mig via chat, mail eller på 3027 2205 og få en aftale. Første møde er gratis – det er undervisning og vejledning dog ikke.

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.

Lignende artikler