Du skal ALTID skrive til dine brugere – ikke til SEO!

Men der er en række teknikker for SEO tekster, der gør teksten lettere at læse for dine brugere og det vil kunne ses i placeringen i søgninger.

Google måler på rigtig mange parametre og ingen kender helt, hvordan de vægtes. Men vi har en masse erfaring med, hvad der giver gode resultater.

Den hurtige version (TL;DR):

  • Skriv de ord i teksten, du gerne vil findes på
  • Skriv interessant og grundigt
  • Link til andre relevante websteder
  • Link til relevante interne sider
  • Marker det vigtige

Og hvis du vil vide lidt mere om det, så har jeg uddybet mere i resten af artiklen!

Vælg de rigtige søgefraser

Brugerne bruger bestemte ord i søgningerne og det er dem, du skal bruge. Ellers bliver du ikke fundet

”Vi ligger øverst i Google på vores navn”

Ja, det skulle I da så sandelig også gerne! Hvis nogen formår at lægge over jer i søgninger (bortset fra betalte), så er der noget HELT galt.

Det er ret nemt at komme til lægge i toppen for søgninger efter ”isbjørnepolemik”, men det er der jo ikke nogen der søger på. Derfor har det ingen værdi.

Det er langt sværere at lægge øverst på fx ”rejser”, for her er der sindssygt mange søgninger og en voldsom konkurrence: samtlige rejsebureauer og flyselskaber forsøger at ligge øverst her.

Derfor kan du med dine SEO tekster med fordel gå efter mere specifikke søgninger: Søgefraser eller ”long tail”-søgninger. De består af flere ord og bliver derfor mere præcise.

Det har to fordele:

  • Der er færre at kæmpe med om pladsen
  • Der er større chance for at konvertere et besøg.

Den første giver sig selv; er der færre konkurrenter, er det lettere at komme på side 1.

Longtail søgefraser øger konvertering

Den anden fordel ligger i, at hvis du skaffer en bruger på en lang søgefrase, er de nået meget længere i deres beslutningsproces og er tættere på at handle.

Prøv at sammenlign fx

  • rejse (enkeltord)
  • flyrejse med hotel Marseilles all inklusive med dansk guide

En søgning på ”rejse” er en sofahandling på en råkold og våd efterårsdag, hvor man bare gerne vil drømme lidt. Modsat ”flyrejse med hotel Marseilles all inklusive med dansk guide”, hvor der er taget stilling til transportform, rejsemål, pakkerejse og indhold.
Hvis din side dukker op i DEN søgning og du kan levere varen, så er chancen for lande kunden langt større!

Og så skal du bruge de ord, som brugerne søger efter. Du bliver ikke fundet på søgninger på ”tandlæge”, hvis du insisterer på at have et ”dentallaboratorium”. Hvis du kun skriver ”slacks” bliver du ikke fundet på søgninger på ”lange bukser”. Det giver helt sig selv, men er alligevel en almindelig fejl.

Skriv SEO tekster interessant og grundigt

En bruger, der har søgt på et nøgleord, fundet din side og kikke på link, men ret hurtigt kommer tilbage til søgningen igen, vil give dig en dårligere placering fremover.

Hvis dine brugere er interesserede i indholdet, bliver de på siden i længere tid. Og det er godt.

Er du for eksempel en psykolog, der tilbyder supervision, så er det nemt at falde i fælden med, at “det ved de jo godt hvad er”. Måske – men det er ikke dem alle sammen. Så du skal OGSÅ forklare, hvad supervision er.

Og det skal du af 2 grunde:

  1. Du skriver også til SEO og her er det længere, forklarende indlæg langt bedre.
  2. De potentielle kunder vil også gerne vide, hvad du mener, de kan få ud af supervision.

De får forklaret din metode, holdninger og værdier, samtidig med at du får tegnet et billede af dig selv, som en vidensperson på området. Og det er positivt!

Og du holder på dem lidt længere…

Pogosticking

Med bedre seo tekster undgår du pogosticking
Hvis brugerne ikke finder det forventede resultat, så bliver siden dårligere placeret i næste søgning.

På engelsk bruger man i SEO navnet “pogosticking” (kængurustylte-hop) om den effekt, dårligt skrevne sider har.

Du har garanteret prøvet at lave en søgning, hvor de første 3-4 resultater ikke var det, du ledte efter.

Altså hurtigt ind på siden, skimme et sekund eller to – og så tilbage igen din søgning.

At hoppe ind på siden og er tilbage igen med det samme, fortæller Google, at du ikke fandt det, du ledte efter. Og derfor er mindre tilbøjelig til at vise den samme side for andre med lignende søgning.

Det giver altså en dårligere søgeplacering, hvis brugeren ikke finder relevant og brugbar information. Eller i det mindste bliver hængende længe nok, til at Google tror det.

Så kan du fastholde brugeren på siden, så ser det for Google ud til, at det var et godt resultat. Og godt resultat = bedre placering.

Link til andre websteder

Internettets egen valuta er links, også når det gælder SEO tekster.

Sider på internettet er bundet sammen af links. Vi linker til god og relevant information, så kan du få andre til at linke til dig, er det helt super!

Men ellers er det rigtig godt for både dine brugere (og SEO) at linke til andre sider. Det kan være at linke til et brands eget websted, mere baggrundsviden på et område eller andre sider med god information emnet.

Du bør naturligvis undgå at linke til konkurrerende websteder – du vil ikke give DEM bedre SEO – men der masser af faktasider, der er gode. Det kan være hovedsiden for et brand eller Wikipedia.

Link til andre sider på dit websted

Navigation på dit websted er ikke kun menuen i toppen. Det er også:

  • Brødkrummelinjer
  • Links i tekst

Interne links fortæller både brugere og søgemaskiner, hvordan dine sider hænger sammen internt.

Din forside har typisk flest links til sig, herefter følger kategorisider og arkiver. Og det giver god mening, for har jeg først læst om hundeskåle, er jeg sikkert interesseret helt generelt i tilbehør til hunde.

Og det er lige præcis den funktion en brødkrummelinje giver brugeren: hurtig navigation op i et hierarki.

Strukturer dit indhold

Dit indhold skal være struktureret i kategorier, da det gør det nemmere at finde rundt.

Men det enkelte indlæg/artikel skal også være struktureret: delt ind i faser med overskrifter.

Det hjælper brugeren med at skabe sig et hurtigt overblik og finde lige præcis den information, de leder efter.

Du skal ikke lave smarte clickbait-overskrifter. De hjælper ikke nogen med et overblik og er derfor i vejen for både brugerne og SEO. Lad overskrifterne være guides, der hjælper mig til på forhånd at forstå dit indhold.

Underrubrikker giver hierarki og overblik

Derfor skal du også bruge overskrifter i korrekt hierarki:

  • Overskrift 1 (H1) er vigtigst – og typisk brugt til sidetitel eller webstedstitel
  • Overskrift 2 (H2) er så den første du bruger og skal angive et emneområde
  • Overskrift 3 (H3) opdeler alt under H2 i mindre områder
  • Overskrift 4 (H4) opdeler H3 – og så videre.

Hvis ovenstående skal give mening, så er det vigtigt at du bruger dem korrekt. Altså ikke noget med en H2 efterfulgt af en H4. Det skaber forvirring – og det er hverken godt for dine brugere eller SEO.

I praksis er der yderst sjældent behov for H5 og H6 og det har heller ikke den samme vigtighed om de indgår korrekt i hierarkiet.

Marker vigtigt indhold

Du skal gøre det nemt for mig. Eller ”Dont make me think”.

Et hurtigt kig ned over siden skal fortælle mig det, jeg har brug for at vide. Er der nok af den slags, så læser jeg resten.

Men hvis ikke jeg kan iverskue dit indhold – så læser jeg ingenting!

Så marker derfor gerne vigtige ord eller fraser, som fx SEO venlige Tekster. Du kan gøre det med fed skrift, kursiv eller markering (som med en overstregningstusch), men brug kun EN af delene. Og brug det konsekvent.

Generelle teksttip

(klippet fra Heine Aaens 7 (videnskabeligt baserede) tips til at skrive overbevisende tekster)

  • Brug bindeord
  • Vær konkret
  • Gentag dit budskab
  • Brug rim og rytme
  • Skriv simpelt
  • Formater tekst
  • Brug aktivt sprog
Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.