Brandværdi (eller brand equity) er den styrke og værdi, dit brand har i dine kunder opfattelse.
Lad os kigge på fire af de elementer, der på den måde definerer dit brands værdi.
- Tilstedeværelse
- Tydelighed
- Opfattet kvalitet
- Loyalitet
Tilstedeværelse
Hvor godt kender dine kunde dit brand? En høj grad af tilstedeværelse er for brands, der er nemme at huske for kunderne. Du kan huske deres navn, logo og slogan uden besvær. Prøv at tænke på et bestemt produkt, fx is. Hvilket varemærke dukker først op? Dette brand har den højeste grad af tilstedeværelse hos dig.
Hvor mange af dine potentielle kunder tænker på dit varemærke, hvis de blev stillet samme spørgsmål?
For at kunne bede om dit produkt, skal de kende til det. De skal vide, at du leverer et produkt/service indenfor dette område og at det løser deres problem. De skal ikke vide at produktet er der, men også hvad det hedder.
Ses ofte
For at stå klart i tankerne hos din kunder, skal de mindes om dit brand ofte. Det kan gøres med reklamer, nyhedsbreve og anden online marketing, logo på ting, facader osv. Målet er, at i det øjeblik der er et behov, skal dit brand være det første de tænker på.
Derfor er et genkendeligt og tydeligt defineret logo vigtigt. Det er den hurtigste måde at kommunikere dit budskab – hvis du altså på forhånd har gjort arbejdet med at få logoet kædet sammen med de værdier, dit brand og produkt står for.
Her kan især de sociale medier skabe en god kontakt til de potentielle kunder. Ved at levere brugbar information med regelmæssig mellemrum, står dit brand klar, når behovet opstår.
Tydelighed
Et brand skal adskille sig fra andre i samme område. Hvordan udskiller dit brand sig? Hvordan er det anerledes end konkurrenterne? Hvilke unikke værdier giver dit brand dine kunder? Hvert element dine kunder ser i dit brand i forhold til konkurrenterne lægger noget til din brandværdi.
Fokuser på dine værdier
Dit brand vil blive sammenlignet med konkurrenter – det siger sig selv – og det vil være forskellene, der afgør, hvilket valg der træffes.
Men ved at fokusere på de værdier, der er vigtige for DIT produkt, kan du påvirke kundens valg. Du ser jo fx aldrig Apple markedsføre sig på pris…
På den måde kan du bestemme, hvilke værdier, der er vigtige. Hvis du markedsfører dig kraftigt på fx bæredygtighed, så skal dine konkurrenter enten være mere bæredygtige – eller i stedet markedsføre sig på pris. Og så bliver det afgørende, hvilken værdi, der er vigtigt for dit kundesegment.
Dit produkt skal naturligvis være bedst på de værdier – og værdierne skal være vigtige for dine kunder.
Forklar værdier i praksis
Medier som Facebook, Tiktok og Instagram har vist sig at være effektive til at fortælle om, hvordan dit brands værdier kan udmønte sig i noget praktisk.
Don’t just tell, show it!
Opfattet kvalitet
Ganske simpelt hvordan dine kunder opfatter kvaliteten af dit brand. Mange elementer er i spil når kunder bedømmer kvalitet. Kunden baserer sin opfattelse af kvalitet på flere oplevelser med dit brand. Fra design over brugersupport påvirker hver enkelt møde din kundes opfattelse af kvaliteten af det produkt eller tjeneste, du tilbyder.
Det er altså ikke nok at have den bedste kvalitet. Hvis dine kunder tror, dine produkter er af dårlig kvalitet, så er den opfattelse de reagerer på, uanset om den er sand eller ej. Se fx på hvor mange år det tog Skoda at gå fra at blive opfattet som en dårligt produceret bil – meget længere end det tog at omlægge produktionskvaliteten til at være svarende til resten af VW-koncernen!
Her kan testimonials være et effektivt redskab, da der så bliver en anden opfattelse at spejle sig i – og måske nok nudging til at begynde forandre en opfattelse.
Loyalitet
Loyalitet overfor et brand er det højeste ønske, når vi snakker om at opbygge brandværdi. For det betyder kort sagt at gøre kunden til din største fan. De vil ikke bare købe af dig igen, men de vil også blive brand-ambassadører, anbefale dit brand til venner og skrive glødende opslag til dit brands ære!
På de sociale medier ser vi det som aktive deltagere i kommentarspor og ivrige videresendelser: retweets, reposts, nye mixes osv. Hver enkelt interaktion skubber til algoritmen og skubber budskabet længere ud til nye brugere.
ellegaard
Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.