Godt indhold tager lang tid at lave, så det gælder om at udnytte det bedst muligt. Derfor får du her 5 ideer til at genbruge indhold.

Genbrug af indhold giver ikke bare bedre udnyttelse, det forlænger også leve- og eksponeringstid for dit indhold. En præsentation af dit indhold fordelt over en længere periode, giver dig langt større chance for at ramme en interesseret målgruppe.

Ved at præsentere dit indhold på forskellige platforme, udvider du også muligheden for at ramme et nyt publikum. De er måske ikke interesseret i at tilmelde sig din nyhedsmail, men reagerer gerne på et opslag på Instagram.

Brug citater på sociale medier

Når du har skrevet langt og godt indhold til din blog, så er der garanteret 3-5 gode guldkorn, der kan bruges som mikro-indhold på sociale medier. Det kan fx være:

  • et godt meme til Instagram
  • et fagligt opslag på LinkedIn
  • et uformelt opslag på Facebook
  • en explainervideo til TikTok og Instagram

Hver platform har sin egen form, så det skal selvfølgelig passe til brugergruppen. Men med den rigtige form, kan du ramme interesserede på alle platforme. Vær ikke bekymret for antal følgere eller likes – du skal KUN ramme dem, der er interesseret i dig og dit budskab, de andre er irrelevante!

Jagt ikke viralt indhold

Lav være med at forsøge at ramme noget, der kan gå viralt – altså på magisk vis ramme en enorm stor mængde brugere.

Det kræver et virkelig godt kendskab til platformen, trends og virkemidler. Og så en god portion held. Jo mere man arbejde med en platform, desto mindre held behøver man. Men ikke engang store bureauer med mange års erfaring og enorme budgetter kan garantere viralt indhold!

Så du skal ikke gå efter det virale, men efter at ramme præcist ind i din ønskede målgruppe. Det er der, konverteringerne ligger: Kvalitet fremfor kvantitet.

Lav dit indhold som en video

Hvis din blog har evergreen indhold (“evig aktuelt”), så lav en videoudgave af det. Den kan bruges på YouTube, Instagram og TikTok, men kan også integreres på din egen blog. Det samme indhold, men bare præsenteret for de “læsere”, der hellere vil se det på video.

Tekst dine videoer

Når du laver video, så husk at tekste dem!

Rigtig mange ser den slags videoer på mobil uden lyd på. Så hvis du ikke tekster, så en talende person ualmindelig kedelig at se på. Og det behøver ikke være et stort arbejde. Der findes i dag flere tjenester, der med AI kan lave automatisk tekstning af video, også på dansk. Men husk at kigge det igennem inden du udgiver, for der kan stadig være fejl idet.

Lav en ebog

Hvis du har et godt, langt blogindlæg, så er der også muligheden for at lave en ebog ud af det.

Endnu bedre er det, hvis du har en række af indlæg indenfor samme emne, der kan samles i en ebog. Tag 3-4 indlæg, skriv et forord og en afsluttende konklusion, lav det hele til en PDF – og VUPTI!

Der findes masser af tjenester, der kan lave pænt opsatte PDF’er, men vær meget opmærksom på, at en PDF mere ligner en tryksag end et websted. Så der skal tages hensyn til det i dit valg af skrifttyper, billeder/grafik og især margener: hellere flere sider med masser af “white-space” end for lange tekstlinjer.

Skaf nye læsere med en ebog

Når du har skabt dette nye indhold med en ebog, så brug den som en lead magnet: En “gave”, der kan skaffe dig nye tilmeldinger til din nyhedsmail.

Spred rygtet via sociale medier, at du tilbyder dette fabelagtige indhold mod tilmelding til din nyhedsmail. Og høst endnu flere frugter af det store arbejde, du har lagt i din blog!

Infografik

Infografik baseret på artiklens indh0ld

Hvis du har grafiske evner eller en god kontakt, så få dit indhold præsenteret i en infografik – det er blot et fancy ord for en grafisk visning af noget information. Så værre det ikke.

Men vi elsker alle at se ting præsenteret på flere måder, så en tilføjelse af infografik giver mere forståelse for indholdet. Og så er det også godt til at skabe trafik fra de grafisk prægede platforme som Instagram og Pinterest.

Opfølgning i nyhedsmail

Måske sender du en forhyler (altså et kort resume før) ud til dine abonnenter, inden du udgiver et blogindlæg. Måske sender du hele indlægget ud, så du er sikker på at de ser det.

Men det er faktisk endnu bedre at levere supplerende information via nyhedsmailen.

  • Skriv om reaktioner på et blogindlæg, hvis du har fået nogen.
  • Beskriv dine tanker før, under og efter udgivelsen.
  • Fortæl om baggrunden for lige præcis dét indlæg.

Det virker alt sammen og gør selve indlægget mere interessant for dine trofaste læsere.

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.