#Workaway mornings

De sidste 2-3 år har jeg en gang om ugen startet dagen på en cafe. Lille kaffe, lille croissant. Det lyder lækkert, ikke? Og for nogen sikkert også temmelig arrogant og snobbet. Men der er skam mening med galskaben. Og det giver faktisk kunder

For det første så er det ikke formiddagskaffe, vi snakker om her. Jeg møder stadig kl. 8, uanset om det er på kontoret eller på min onsdagscafe. Jeg arbejder bedst om formiddagen, så det ville være dumt ikke at udnytte de timer på en ordentlig måde.

Helt seriøst

For det andet, så er det skam seriøst arbejde. Jeg bruger de morgener – typisk et par timer – til at arbejde på en anden måde end normalt. På kontoret og langt de fleste andre steder, jeg kan finde på at lave arbejde, sidder jeg foran min computer. Men ikke på cafeen.

Her er det som oftest med papir og blyant, for skal jeg være kreativ og nytænkende, så går det bedre uden teknikken. Lister med masser af tilføjelser og kommentarer i kanten eller mindmaps; det går altså bare mere frit med håndkraft.

Ny udsigt, bedre kreativitet

For det er nemlig kreativiteten, det handler om. Ved at flytte ud i nogen andre omgivelser, er det lettere også at lade hjernen arbejde på en anden måde. Den kan lettere acceptere at lægge de stringente og logiske programmeringstanker på hylden og i stede tænke anderledes og kreativt.

Men det stopper ikke her, for jeg har flyttet flere oplevelser ud af kontoret.

Kundemøder med kaffe

Jeg har flyttet mine kundemøder ud på cafeer. I hvert fald dem, hvor det giver god mening at gøre det. Og det er der flere grunde til.

Bedre end et mødelokale

Da jeg begyndte på det, havde jeg ikke noget særligt inspirerende eller lækkert kontor. Jeg sad på et kontorhotel uden noget hyggeligt mødelokale med designermøbler, og de fleste mødelokaler er altså for store til bare 2-3 personer. Så man ender med en fornemmelse af at sidde nede i det ene hjørne og vil egentlig bare gerne ud derfra igen.

Færre forstyrrelser

Og så får jeg fjernet både mig selv og kunden fra opgaver, der ligger og venter. Der tikker ikke lige en mail ind, eller en kollega, der stikker hovedet med “bare et hurtigt spørgsmål”. Der er mere ro på og man kan koncentrere sig om den opgave, vi sidder sammen om.

Det er især godt i de situationer, hvor jeg fungere meget som konsulent. Hvor vi i fællesskab skal finde den bedste løsning på et aktuelt problem og gerne en løsning, der også fungerer på længere sigt.

“Neutral” grund

Der er vi på cafeen mere på neutral grund, og jeg har lettere ved at få kunden inddraget i opgaven med at finde løsningen. Og det bliver den i de langt de fleste tilfælde meget bedre af.

Altså lige bortset fra at det som oftest ikke er neutral grund for mig. Jeg gør det jo ofte, så cafeen er min hjemmebane.

Skyld med skyld på

Og endelig stiller jeg kunden i en situation, hvor han “skylder” mig noget; for jeg har jo inviteret på cafe. Det har måske kostet mig den fænomenale sum af 50kr – men den ubeviste fornemmelse af at have fået noget forærende ligger stadig lidt i baggrunden hos kunden.

Ikke noget jeg normalt ville være ude efter, men effekten af det tager jeg gerne med oveni alle de andre fordele!

Og så forærer jeg nogle morgener væk:

Morgenkaffemøde

Ind i mellem melder jeg ud i god tid til kunder og følgere på Facebook/Twitter/LinkedIn. Så har de mulighed for at troppe op og snakke med mig og de andre fremmødte. Det er meget uformelt; nogen gange med et emne og andre gange helt uden. Der er ingen dagsorden, men vi følger samtalen hvor den bringer os hen.

Få, mange eller ingen

Det er meget forskelligt, hvordan den slags møder forløber. Nogen gange er der flere deltagere, andre gange færre – og nogen gange slet ingen. Snakken kan sagtens foregå på kryds og tværs henover bordet uden at jeg deltager ret meget, det kommer an på emnet og deltagerne.

De morgener får jeg ikke lavet noget kreativt, det er klart. Men jeg får kontakt med en mængde mennesker (nogle enkelte er nye), jeg får indsigt i flere problemstillinger end jeg selv ville komme i nærheden.

Ny vide og nye relationer

Det er ikke usædvanligt, at jeg går derfra med en ny viden, der er særdeles relevant for mig eller for mine kunder. Nogen gange direkte viden fra en deltager; andre gange afledt af snakken, der så har sat andre tanker i gang hos mig.

Og jeg får forhåbentligt præsenteret mig selv som en person, der er værd at henvende sig til når man skal have noget professionel assistance.

Så jeg kan kun anbefale at man flytter sig selv ud af de vante omgivelser ind i mellem. Det virker faktisk. Måske ses vi?

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.