Din Facebook sider handler om at levere dit budskab ud til så mange relevante personer som muligt.
Derfor skal du have oparbejdet både reach og likes – men ikke hæmningsløst og for hver en pris!
Derfor skal din FB-side være fokuseret på lige præcis DIN målgruppe, og det er dem du skal have fat i.
Og hvordan gør man så det?
Fokuser på din målgruppe
Det burde være en selvfølge, men alt for mange glemmer det i farten: Dit indhold skal være fokuseret på din målgruppe.
Det gælder emner, sprog, billedvalg, opslagsfrekvens og -tilbud.
Kend din målgruppe
Det er første trin i fokuseringen: hvem skriver du til? Hvis du ikke har den del på plads, så skynd dig at få det gjort.
Med en defineret målgruppe kan du ramme dem mere præcist og dermed lettere opnå den ønskede reaktion. Uanset om det er tilmelding, interaktion eller køb.
Opgaven med at definere målgruppe er et kapitel for sig. Måske skriver vi noget om det på tidspunkt, men indtil da må du lede efter det andre steder…
Skriv om noget relevant
Når du kender din målgruppe, så kan du også finde emner og indgangsvinkler, som er relevante for dem. Det øger chancen for reaktion betragteligt.
Dine tekster kan være nok så velskrevne, men hvis ikke emnet interesserer din målgruppe, så er det spildt arbejde.
Tal til dit publikum
Dit valg af sprogtone og ordvalg er også vigtigt. Du skal tilpasse kommunikationen til modtagerne, så du rammer et niveau, der passer til deres opfattelse af dit varemærke.
Det kan være et spørgsmål om, hvor ‘smart’ og afslappet, du skal være. Det kan være være direkte du er din henvendelse.
En hurtig og smart kommunikation rammer lettere det yngre publikum, men øger også risikoen ved at træde over den usynlige og meget følsomme grænse.
En beskrevet ‘indholdspolitik’ er en god hjælp, specielt hvis I er flere om at levere indhold. Det sikrer en ensartethed, der gør det lettere at få et personligt forhold til varemærket.
ellegaard
Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.