• Lær af andres fejl og få mere ud af dine websider

De færreste designere eller udviklere har adgang til at lave en større brugertest med analyse af øjenbevægelser osv. Så er det godt at andre stiller deres analyser til rådighed, så vi kan lære af de generelle overvejelser, der gælder alle websteder.

Uanset om man er webdesigner, kommunikationsansvarlig, så er det vigtigt at vide, hvad der fanger interessen hos de besøgende – og hvad der får dem til at gå igen med det samme. Med analyse og indarbejdelse af resultaterne kan du markant forbedre konverteringsgraden og mindske bounce-raten.

Du benytter dig sikkert af brugertest – om det så er at lade en kollega kigge det igennem eller et udvalgt testpanel i et nøje overvåget testmiljø. Men det bedste instrument er eyetracking, hvor man med et kamera følger brugerens øjnes vandring over skærmen og på den måde for et helt klart billede af hvor opmærksomheden fanges, hvor man bliver hængende og i hvilken rækkefølge siden afkodes.

Desværre er sådan en undersøgelse en bekostelig affære, snildt på den forkerte side af 30.000 kr. Så det er ikke et værktøj alle kan hive frem fra værktøjskassen.

Men jeg har har gennemgået en række analyser fra de seneste 3-4 år og draget nogen generelle konklusioner, som du måske også kan have gavn af.

Det vigtigste på første skærmbillede

Undersøgelser viser at du kun har 8-10 sekunder til at fange brugerens opmærksomhed, og derfor skal du placere dine vigtigste oplysninger ‘inden folden’ – altså på det første skærmbillede.

Men pas nu på, for du kan nemt komme til at overfylde i din iver for at fange opmærksomhed – og så får det den modsatte effekt. Skriv dit indhold som om, at man skal kunne undvære det næste afsnit: det vigtigste først, herefter det næstvigtigste osv.

Placer call-to-action i bunden

Det kan virke selvmodsigende, men brugerne har rent faktisk ikke noget imod at scrolle helt til bunds, når først du har fanget deres opmærksomhed. Det er ikke usædvanligt, at call-to-action knapper nederst på en længere side giver væsentligt bedre konvertering end en tilsvarende knap placeret midtpå – for da de var klar til at reagere scrollede de til bunden, og fandt ikke den ønskede knap.

Det giver derfor god mening at placere knapper og kontaktinformationer i bunden af siden. Men placer dem gerne flere steder under alle omstændigheder.

Billeder skal have relevans til tekst

Glem alt om at fylde tom plads ud med billeder fra en fotodatabase, de virker ikke. Det giver et pænt layout, men fanger ikke opmærksomhed.

Brugerne er så vant til generiske billeder, at de blot springer dem over. Brug i stedet billeder, der har specifik relevans til sidens indhold.  Det er faktisk vigtige, at billederne har relevans end at de er spændende eller gode! Og gerne med mennesker på, vi kan godt lide at se på andre mennesker.

 Dine overskrifter skal fange

Overskrifter skal kræve at få opmærksomhed først, både layoutmæssigt og tekstmæssigt. Overskriften skal være den største og mest tydelige tekst på siden.

Brug gerne forskellige størrelse overskrifter undervejs til at inddele og føre læseren igennem teksten. Det er med til at skabe blokke af tekst og gøre det lettere at skimme uden at miste indhold.

Kilder
http://www.nngroup.com/books/eyetracking-web-usability/
http://www.prdaily.com/Main/Articles/77a5585b-7126-4cc8-a1f7-1a4b03f90d29.aspx
http://googleblog.blogspot.dk/2009/02/eye-tracking-studies-more-than-meets.html

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.