En brugerprofil/persona kan hjælpe dig med at skrive indhold til dit websted med dine brugere i baghovedet – det er dem, du skriver til. Ikke kollegaer eller konkurrenter.

Det kan være svært at frigøre sig fra det sprog, man bruger til daglig, men det er bare ikke altid forståeligt for burgerne/kunderne. Fx duer det ikke, at jeg snakker programmering med mine kunder. Ikke dem alle sammen i hvert fald.

Men her får du et redskab, der måske kan gøre det lettere for dig at ramme den rigtige tone.

En brugerprofil/persona kan gøre det lettere at målrette indhold

Brugerprofil/persona

Formålet er at forstå, hvem der besøger webstedet, hvorfor de har ledt efter dig og hvad de ønsker at opnå. Man kan også godt arbejde med specifikke personaer, men er en lidt enklere måde at bruge teknikken på.

Med den viden kan vi bedre sikre, at vi udvikler indhold, der hjælper dem med at overkomme deres tvivl og få besvaret alle deres spørgsmål. 

Når vi forstår den del, kan vi præsentere den information i et design, der hjælper dem med at få mest muligt ud af dit websted.

Vi arbejder med tre begreber:

  • Karakter
    Karakteren er den person (eller gruppe af personer), der vil gøre brug af dit websted som har de samme unikke, genkendelige egenskaber
  • Hensigt
    Hensigten er det, som den besøgende ønsker at gøre eller lære på dit websted. HVer enkelt karakter vil sikkert have mere end en enkelt hensigt.
  • Mål
    Endelig vil vi gerne forstå, hvad din besøgende ønsker at opnå. Som med Hensigt kan hver enkelt Karakter have end et enkelt Mål.

For at hjælpe dig med at identificere Karakter, Hensigt og Mål for dine kundeemner, har vi tre spørgsmål, hvor du skal udfylde det manglende element set fra din besøgendes perspektiv:

  1. “Jeg er       (hvem er gæsten)     ” (Karakter)
  2. “og jeg vil gerne      (lære eller gøre noget)     “ (Hensigt)
  3. “så jeg kan      (nå et mål)     ” (Mål)

Når du er færdig, vil du have udtalelser som disse, der kan hjælpe dig med mere viden om dit websteds opgave:

“Jeg er en husejer og jeg ønsker at finde en lokal VVS’er så jeg kan få installeret en varmepumpe.”

“Jeg er virksomhedsejer og jeg ønsker at sammenligne priser så jeg kan finde en fast VVS’er til løbende opgaver.”

Her er nogle flere eksempler:

“Jeg er”“og jeg ønsker at…”“så jeg kan…”
HusejerFinde en VVS’er, som kan håndtere nødsituationerHyre en til at stoppe den vandskade, der ødelægger mit gulv.
HusejerFinde en lokal VVS’erFå installeret en varmepumpe.
Nytilflyttet husejerFinde en pålidelig VVS’erFå rådgivning om den bedste løsning for opgradering af mit nye hus varmesystem.
UdlejerFinde en VVS’er, der kan servicere alle de områder, hvor jeg har ejendommeNøjes med en enkelt kontakt til alle mine VVS-opgaver.
UdlejerFinde en VVS’er, der tilbyder mængderabatSpare penge på den store mængde af arbejdsopgaver, jeg kan udbyde.
VirksomhedsejerFinde en VVS’er hurtigst muligtFå min forretning op at køre efter en nedlukning pga. ødelagt udstyr.
VirksomhedsejerFinde VVS’er med erfaring i at arbejde med kommercielle køkkenerPlanlægge og opsætte køkkenet i min restaurant.
VirksomhedsejerSammenligne gennemsnitspriser og ydelserFinde en fast VVS’er, der kan løse opgaver for min virksomhed på længere sigt.

Efter at have læst disse eksempler, kan du sikkert forestille dig hvilket indhold, denne VVS’ers websted skal indeholde for at skabe kontakt til alle deres potentielle besøgende. 

VVS’erens websted skal omtale nødtelefon, de udbudte ydelser, om de tager opgaver for både privat og virksomheder og i hvilket område, de kører. Alt dette er tydeligt, når vi forstår hvem de besøgende er, deres hensigter og deres mål.

Hvis det er en hjælp for dig, så kan du finde det hele i Brugerprofiler arbejdsarket, som er et Google Doc jeg bruger i undervisning.

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.