Føler du ikke dine tekster får opmærksomhed nok? Har du for mange, der bare forsvinder igen? Så skriver du forkert.

Ingen af os gider skriver noget, der aldrig bliver læst – det er jo spild af tid. Men med få enkle midler kan du faktisk gøre en tekst langt mere interessant og det er ikke spor svært. Du skal bare lære at skrive til dine brugere.

Det her handler om dine menneskelige besøgende, de andre kan du læse om i Sådan skriver du konverterende SEO tekster.

Den simple checkliste

Brug denne checkliste til at få dine tekster til at se mere interessante ud og få flere til at læse dem.

  • Har du et naturligt flow i dine overskrifter?
  • Har du for lange afsnit?
  • Har du opremsninger med 3 eller flere elementer?
  • Er din brug af fremhævning (fed, kursiv, markeret) konsekvent?

Et varieret layout viser vej

Overskrifter giver overblik

Overskrifter er fantastiske til skabe et hurtigt overblik!

Kender du forkortelsen TL;DR?

Det står for “Too Long; Didn’t Read” og bruges om en slags opsummering/konklusion øverst i teksten, der skal give mig et overblik – uden at jeg behøver at læse det hele. Men hvis du bruger overskrifter korrekt, så er det faktisk ikke nødvendigt.

Overskrifter skal:

  • opbygge et hierarki
  • fortælle om indhold
  • opdele indhold
  • kunne stå alene

Derudover må de meget gerne være interessante. Fange min opmærksom og gøre mig nysgerrig.

Opdel i korte afsnit

Lange afsnit gør øjet træt og er sværere at skimme.

Når du skriver online tekster bør du holde dine afsnit nede på 3-4 linjer. Og gerne kortere. Samtidig er det vigtigt at der er ekstra afstand mellem afstand, så der er tydelig forskel på nyt afsnit og et linjeskifte.

Det er også vigtigt at linjelængden holdes kort – men det handler om den tekniske opbygning af siden mere end noget, du skal gøre mens du skriver. For du skal under ingen omstændigheder lave kortere linjer ved at indsættes linjeskift. Det vil ødelægge al mulighed for et responsivt layout.

Lister bryder lange linjer

Har du en opremsning på tre eller flere elementer, så lav det om til en liste. Det skal du af flere grunde:

  • lister skaber overblik
  • lister bryder tekstfladen
  • lister giver bedre flow

Jeg kunne også have skrevet det som en sætning: Lister skaber overblik, bryder fladen og giver et bedre flow. Men listen gør det tydeligere og hurtigere at afkode.

Der er flere måder at lave lister på. Hvordan du gør det er ikke så vigtigt, bare du gør det ensartet.

Fremhæv det vigtige med markeringer

Brug fed skrift, kursiv eller farver til at fremhæve vigtige nøgleord eller sætninger. Dette gør det lettere for læseren at identificere centrale punkter i teksten.

Angiv markeringer med omhu og gør det konsekvent. Brug fx fed skrift til hovedbudskaber, kursiv til faglige sprogtermer eller foreign definitions – eller første gang du præsenterer og forklarer nye begreber. Det gør det nemt for mig at se disse særligt udvalgte ord, så jeg forstår dem senere.

Du fremhæver også tekst ved at lave ord til links, der henviser til andre releveante sider. Udover at det tydeligt viser mig noget vigtigt – så er det også godt for SEO!

Det spændende sprog

Variér dit sprog og fjern det overflødige

Blæs støvet af din synonymordbog og giv dig selv nye muligheder. Hvis du brugere de samme ord igen og igen bliver det ensformigt og kedeligt.

Det kan være gentagelser. I den her tekst har jeg i første omgang skrevet brug rigtig mange gange, men det er nu skiftet ud med andre ord, der havde samme betydning.

Det kan også bare være to afsnit efter hinanden, der begynder med “men”. Det duer bare ikke. På samme måde gælder det om at sige både A og B:

  • “På den anden side” efterfølges af “den anden side”
  • “Dels” kræver mindst én “dels” mere.

Et floromvundet sprog kan måske forblinde en ambassadørs kolde hjerte. Men vi andre vil hellere have information præsenteret kort og præcist.

Så hvis din sætning indeholder et eller flere elementer, der rent faktisk ikke behøver at være der, så skal de for det meste bare slettes.

Eller endnu bedre:

“Gør dine tekster kortere.”

Skriv direkte til din læser

Undgå at skrive i passiv form.

Altså skriv ikke “Passiv form bør undgås”, men “Du skal ikke bruge passiv form”.

Pas på teknik/faglighed

Når vi skriver tekster til vores egne sider, så er vi alle tilbøjelige til at skrive til vores “peers”, vores ligestillede. Men det er kun sjældent dem, der er vores målgruppe.

  • Psykologer skal ikke skrive til andre psykologer, men gøre potentielle klienter trygge.
  • Tandlægen skal ikke skrive til andre tandlæger, men gør patienter rolige og sikre.
  • Frisører skal ikke skrive for frisører, men vise at de er dygtige til det, vi andre ser.

Derfor skal du hele tiden have din målgruppe i baghovedet, når du skriver dine tekster. Du skal skrive TIL dem, ikke OM dem. Bruge normalt sprog – er det nødvendigt med fagtermer (og det kan det bestemt være), så forklar dem.

Et godt skrivetip er at skrive med en bestemt person i tankerne. Om det er din bedstemor, tante Ove eller naboens Kelly, det er lige meget. Men hver gang du har skrevet noget, så kig på det igen og overvej, om naboens Kelly ville forstå. Og om det ville handle på baggrund af det.

Skriv ikke til søgemaskiner

SEO er godt og vigtigt, men søgemaskinerne må aldrig være din målgruppe.

Hvis du skriver udelukkende “SEO-optimeret”, så kan du med lidt held trække noget mere trafik til din side. Men hvis din tekst er tydeligt SEO-rettet, så konverterer den ikke din trafik – og så spilder du bare både din og andres tid. Og du ender med at skabe “pogo-sticking“, hvilket ødelægger effekten af al din optimering.

Det er LANGT bedre skrive til din målgruppe og så bagefter gå den igennem og se, om du kan gøre lidt mere i forhold til SEO. Fx om du bruger de mest søgte termer, bruger du dem de rigtige steder?

Morten Ellegaard - selvportræt med vest og hat
ellegaard

Uddannet underviser, IT-administrator og WordPress-guru. Har arbejdet med design og udvikling af digitale løsninger siden 2005.